JellyPages.com

JUmlaH PeLawAt

sahabat^^,

Ahad, 22 Julai 2012

ikhlas

         


               Ikhlas berasal dari kata dasar kha-la-so yang membawa maksud bersih atau suci. menurut Ibnu al-Qayyim ikhlas ialah "mengesakan Allah yang Haq bertujuan hanya kepadaNya tanpa mempersekutukannya dengan sesuatu pun."
         seseorang yang ikhlas tidak menghiraukan pujian, sanjungan dan penghargaan dari manusia kerana kebergantungan dan kecintaanNya hanya semata-mata kerana Allah. Nilai hatiNya hanya untuk Allah tanpa mengambil kira bicara kata manusia. Hal ini bertujuan untuk meraih hubungan hatinya dengan Allah. bahkan, dalam masa yang sama dia tidak mahu orang lain mengetahui  amal kebaikannya walaupun sebesar zahrah pun.  
         seseorang yang ikhlas diumpakan sebagai seekor semut yang berwarna hitam yang berjalan diatas waktu hitam diwaktu malam. sudah pasti kita tidak nampak bukan? begitulah sikap orang yang ikhlas ketika melakukan sesuatu amal ibadat kepada Allah. 
          
        Tindakan dan kelakuan seseorang yang ikhlas itu selaras dengan firmanNya dalam surah al-an'am  ayat 162-163.


  
               
              sahabatku,


           cuba kita imbas kembali, renung kembali bagaimana pula dengan ibadah kita. adakah kita tergolong dalam golongan "orang ikhlas" atau berada dalam golongan yang ingin bermegah-megah dengan amal yang dilakukan? sekiranya dalam melakukan amal ibadat, kita TERWUJUDkan sedikit rasa riak MAKA segerahlah kita mentajdidikan kembali niat kita ikhlas kerana Allah ta'ala mudah-mudahan hati kita yang rapuh itu kembali mengingati Penciptanya...

            mudah-mudahan amalan ibadah kita bukanlah seperti debu-debu yang beterbangan yang tidak mempunyai nilai disisi Allah ta'ala sebagaimana firmannya dalam surah al-furqan ayat 23:-






wallahu'alam


apa yang baik itu datangnya daripada Allah Ta'ala
   dan yang buruk itu adalah kelemahan diri ana sendiri...


salam sayang dari ana,
puteri permata biru

Tiada ulasan:

Catat Ulasan