JellyPages.com

JUmlaH PeLawAt

sahabat^^,

Selasa, 31 Julai 2012

hakikat cinta










       "Sekalipun cinta telah ku huraikan dan ku jelaskan dengan panjang lebar, namun jika cinta ku datangi… aku jadi malu pada keteranganku sendiri. Meskipun lidahku telah mampu menghuraikan.. namun tanpa lidah,.. cinta ternyata lebih terang. Sementara pena begitu tergesa-gesa menulis sekali.. kata-kata pecah berkeping-keping begitu sampai kepada cinta…""Dalam menghuraikan cinta, akal terbaring tak berdaya, bagaikan keledai terbaring dalam lumpur.. Cinta sendiri lah yang menerangkan cinta dan percintaan…”

     begitulah bait kata yang indah yang diungkapkan oleh anna dalam filem ketika cinta bertasbih...

         dan sering kali, apabila bercakap tentang cinta mata kita terbuka luas, badan yang lesu terus bersemangat. begitu hebat cinta,bukan?namun tahukah kita apa itu cinta?

         pertamanya, ayuhlah kita mengenali dahulu perkataan cinta itu sendiri. cinta dalam bahasa arab ialah al-hubb atau hibb yang membawa erti kecenderungan atau ikatan hati yang berlaku antara kedua-belah pihak yang mencintai.

          oleh itu, perkataan cinta ini terlalu sinonim dengan ikatan hati di antara dua individu yang berbeza jantinanya. maka penulisan kali ini lebih terarah kepada cinta diantara DUA HATI YANG BERBEZA JANTINANYA.
         rasa cinta adalah satu nikmat perasaan yang cukup berharga yang telah dikurniakan kepada kita. dan begitu juga dengan jatuh cinta.

        jatuh cinta adalah perkara yang fitrah buat kita sebagai manusia normal. jangan dibenci rasa cinta itu, kerana ianya adalah satu nikmat yang berharga sebagaimana yang telah diungkapkan oleh bak husna:-

Cinta adalah kekuatan,
yang mampu mengubah duri jadi mawar,
mengubah cuka jadi anggur,
mengubah sedih jadi riang,
mengubah amarah jadi ramah,
mengubah musibah jadi muhibbah,
itulah cinta..

        namun, berlaku sedikit keralatan pada kesucian yang ada pada cinta kerana fitrah cinta itu telah kita nodai dengan mengisi rasa cinta itu dengan perkara-perkara yang membawa kemaksiatan kepada Rabbul Jalil. sedangkan rasa cinta yang wujud itu membolehkan kita melayar rasa supaya jalinan hati yang erat dengan Sang Pencipta.
sayang seribu kali sayang, kita telah gagal menafsirkan cinta dengan sebenarnya.


       oleh itu, aku perpesan kepada diriku dan temanku ayuhlah kita  mensucikan jiwa kembali kearah keimanan dan meninggalkan perkara-perkara yang membawa kita terjerumus ke arah kemaksiatan...


   dimana Sheikh Sya’rawi berpesan "Sesungguhnya iman bukan semata-mata ucapan tetapi memerlukan ujian untuk menthabitkan bahawa kamu diuji dan berjaya dalam ujian. Fitnah merupakan ujian, justeru jangan menyangka masalah berlaku secara mudah dengan hanya berkata kami membawa dakwah kebenaran." 









Tiada ulasan:

Catat Ulasan